عمومی

فن سانتریفیوژ دمنده چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در اصطلاح عامیانه، دمنده وسیله‌ای است که سرعت حرکت هوایی که از آن عبور می‌کند را افزایش می‌دهد. دمنده‌ها طیف وسیعی از کارها را در صنایع مختلف انجام می‌دهند. دمنده‌ها موتورهایی هستند که هوا و مایعات را به داخل کشیده و از طریق خروجی خود، به بیرون می‌رانند. دمنده‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز صنایع، طبق کارکرد خریداری می‌شوند. برای اطلاع از قیمت و دریافت مشاوره درمورد فن سانتریفیوژ مورد نیازتان، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

فن سانتریفیوژ دمنده یا دمنده گریز از مرکز چیست؟

فن سانتریفیوژ دمنده یا دمنده گریز از مرکز، موتور یا پمپی می‌باشد که با استفاده از نیروی گریز از مرکزی که ایجاد می‌شود، به‌وسیله‌ی چرخش پروانه‌‌ای مایعات و هوا را به داخل دمنده می‌کشد، و آن را از طریق خروجی دمنده، خارج می‌کند، از این طریق حرکت می‌کند. این فن از یک پروانه همراه با محفظه و مکانیزم محرک تشکیل شده است که پروانه‌ی آن سری تیغه‌ای دارد. این پروانه به روی یک هاب مرکزی که به یک شفت فن نصب شده است، متصل می‌باشد.

فن سانتریفیوژ دمنده که به عنوان دمنده هوای گریز از مرکز هم معرفی می شود، وسیله‌ای مکانیکی برای حرکت گازها یا هوا در جهتی با زاویه نسبت به سیال ورودی می‌باشد. این سانتریفیوژ‌ها بهتر است برای حجم بیشتری از هوا با فشار بالا استفاده شوند.

یک تسمه یا دایرکت درایو در طراحی فن سانتریفیوژ دمنده، تعیین کننده سرعت چرخش پروانه‌ها می‌باشد. سرعت و کاربرد فن سانتریفیوژهای گریز از مرکز، آن‌ها را با ظرفیت وسیعی از کاربردهایشان، مانند انواع مختلفی از خشک‌کن‌ها و سیستم‌های HVAC همگام می‌کند.

 کارکرد زاویه فن سانتریفیوژ چگونه است؟

زاویه‌ی فن سانتریفیوژ دمنده کاربرد و کارایی آن را همراه با سرعت هوا در سیستم تعیین می‌کند. سه نوع زاویه تیغه داریم که به صورت منحنی به عقب، جلو و شعاعی می‌باشند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سانتریفیوژهای دمنده در در زاویه تیغه آن‌ها می‌باشد، قسمتی که تیغه‌ها به طور مستقیم از پروانه بیرون می‌آیند.

سانتریفیوژهای دمنده یا دمنده‌های گریز از مرکز، هواکش صنعتی می‌باشند که در طیف وسیعی برای فشار بالا استفاده می‌شوند. فن سانتریفیوژهای دمنده در صنایع تبدیلی بعنوان کنترل‌کننده آلودگی هوا وجود دارند. توانایی و قدرت دمنده‌های گریز از در ارائه جریان هوا با فشار ثابت می‌باشد.

انواع فن سانتریفیوژ دمنده

به طور کلی فن سانتریفیوژ دمنده یکی از کارآمدترین و موثرترین سانتریفیوژها می‌باشد. فن‌های سانتریفیوژ دمنده به 6 دسته تقسیم می‌شوند:

دمنده های گریز از مرکز منحنی جلو

این نوع از سانتریفیوژ دمنده منحنی به سمت چرخش پروانه آن است. در این مدل طول تیغه‌ها کوتاه‌تر از تیغه‌های خمیده شعاعی و عقب است. این فن به عنوان دمنده قفس سنجابی نیز شناخته می‌شود. این فن‌ها برای تهویه مطبوع گزینه مناسبی هستند.

دمنده های گریز از مرکز شیب عقب

فن های سانتریفیوژ مایل به عقب دارای سه طرح هستند. تیغه‌های این فن‌ها بسیار سنگین‌تر و بزرگ‌تر از مدل قبلی هستند. توانایی این فن‌ها برای عملکرد در سرعت‌های بالا باعث محبوبیت آن‌ها در میان صنایع مختلف شده است. فن سانتریفیوژ مایل به عقب برای کاربردهایی با میزان استاتیکی بالا مناسب است و میزان اسب بخار کم‌ترین نیز نیاز دارد.

فن سانتریفیوژ رادیال

دمنده های سانتریفیوژ شعاعی دارای تیغه‌های شعاعی مستقیم و بدون انحنا هستند. طراحی این فن‌ها به طوری است که از چسبیدن هرگونه کثیفی و یا گرد و غبار جلوگیری می‌کند. این ویژگی آن‌ها برای شرایط سخت ایده‌آل است.  دمنده سانتریفیوژ شعاعی می‌تواند فشار متوسط تا زیاد تولید کند و قادر است حجم بیشتری از سیالات را جا‌به‌جا کند.

دمنده های گریز از مرکز ایرفویل

این دمنده‌ها جریان هوا با حجم بالا و با مصرف برق کم را فراهم می‌کند. این فن‌ها یک لبه جلویی گرد و یک لبه انتهایی تیز دارند. طراحی تیغه‌های ایرفویل باعث می‌شود که این فن بتواند حجم زیادی از هوای تمیز را در فشار استاتیک کم‌ تا متوسط تحمل کند. هم‌چنین با سرعت و راندمان بیشتری نسبت به دمنده‌های متمایل به عقب کار می‌کند.

فن سانتریفیوژ با پروانه شعاعی در راس

این نوع فن‌ها طراحی فشرده‌ای دارند و برای جریان هوا با حجم بالا در جایی که نیازمند فشار بالا است مناسب هستند. تیغه‌ها گرد و غبار و ذرات معلق را در حرکت نگه می‌دارند. از مزایای این فن کنترل مطلوب جریان هوای تمیز و کثیف است. دمنده پروانه شعاعی در راس از جنس فولاد زنگ نزن است و هوای اشباع را جابجا می‌کند. این فن دارای یک پوشش اپوکسی با آستر بادوام است تا در برابر خوردگی محافظت شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

دمنده سانتریفیوژ خطی

این دمنده‌ها ساختار ناهموار دارند و ابزاری ایده‌آل برای کانال‌های مربعی است تا هوای تمیز را در سیستم‌های اگزوز تقویت کنند. دمنده خطی را می‌توان به صورت عمودی و یا افقی در زاویه دلخواه نصب کرد. این دمنده‌ها در کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد فن سانتریفیوژ دمنده

فن سانتریفیوژ دمنده در انواع، اقسام و اندازه‌های متفاوت و گسترده‌ای وجود دارد، که جریان و سرعت هوا را افزایش می‌دهد. این تغییرات توسط پروانه‌های چرخان شکل می‌گیرد. برای به دست آوردن عملکرد موثر، به خصوص در محیط‌های صنعتی، بهتر است که از فن سانتریفیوژ دمنده استفاده کنید. این سانتریفیوژ به وسیله هوا گازها را به حرکت در می‌آورد. دمنده‌ها در سانتریفیوژ‌ها هوا را حذف کرده و با زاویه ۹۰‌ درجه جریان هوا را منحرف می‌کنند. مکانیزمی که در این سانتریفیوژها به کار رفته است، سرعت هوا را به طور ثابت به حرکت در می‌آورند. در بین تمامی سانتریفیوژها، فن سانتریفیوژ دمنده در صدر فهرست قرار دارد.

کاربردهای فن سانتریفیوژ:

  • گرمایش، تهویه و سرمایش (HVAC)
  • سیستم‌های تهویه گاز، گرد و غبار
  • تصفیه هوا و کنترل آلودگی
  • خشک‌کن با ظرفیت بالا
  • تقویت‌کننده‌های گاز موتورهای خودرو
  • جابه‌جایی مواد
  • فرآوری لبنیات (مانند خشک کردن پنیر)

مزایای دستگاه سانتریفیوژ دمنده

فن های سانتریفیوژ دمنده دستگاه‌های مستحکمی هستند. این فن‌ها با صدای خروجی کم خود مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته‌اند. برای افزایش طول عمر دستگاه نیز فقط کافی است آن را چک و تمیز کنید. با نگهداری مناسب و تمیزکاری به موقع می‌توانید برای چندین سال از دستگاه سانتریفیوژ دمنده استفاده کنید.

  • نگه‌داری بلند مدت
  • ذخیره انرژی
  • تطبیق پذیری
  • بادوام و مقاوم

فن های سانتریفیوژ دمنده در بیشتر صنعت و تجارت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تردید دارید که کدام فن به درد شغل شما می‌خورد، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات فن‌ها به همراه لیست قیمت آن‌ها را به شما ارائه دهند.

جهت دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *